zielony - zaklęcia dostępne dla wszystkich, proste
żółty - zaklęcia wymagające decyzji MG o powodzeniu
pomarańczowy - zaklęcia o specyficznym działaniu/tylko dla wybranych!
Abscothreicae (wyłącznie dla B. Crouch Juniora)
Opis: Zaklęcie sprawia że tatuaż przestaje być widoczny dla wszystkich, poza osobą rzucającą.
Accio Opis: sprawia, że dany przedmiot przylatuje do osoby rzucającej zaklęcie. Może być używane na dwa sposoby: przez rzucanie czaru i wypowiedzenie nazwy pożądanego przedmiotu przez rzucającego zaklęcie, albo poprzez wskazanie różdżką na pożądany przedmiot podczas, lub natychmiast po wypowiedzeniu zaklęcia. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Carpe Retractum.
Aguamenti Opis: wytwarza strumień wody z różdżki. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Aqua Eructo.
Alarte Ascendare Opis: wysoko podrzuca małe obiekty, jednak bez większych szkód.
Alohomora Opis: otwiera różne rzeczy, głównie zamki itp. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Sezam Materio, a odwrotnym Colloportus, jednak jest ono zwykle za słabe na pokonanie bariery Sezam Materio.
Anapneo Opis: Zaklęcie udrożniające drogi oddechowe.
AnteoculatiaOpis: Na głowie rośnie poroże jelenia
Aperatium Opis: ujawnia niewidzialny tusz. Zaklęciem je osłabiającym jest Evanesco.
Ascendio Opis: Pociąga różdżkę w górę z ogromną siłą, prawdopodobnie także w inne strony.
Avis Opis: z różdżki wylatuje stado ptaków.
Bąblogłowy Opis: tworzy wokół głowy bańkę z powietrzem.
Cave Inimicum Opis: wyczarowuje barierę, która sygnalizuje pojawienie się w okolicy innych osób. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Hexia, Repello Mugoletum i Protego Totalum.
Cerebrum Revocare (wyłącznie dla T. Tonksa)
Opis: Zaklęcie te, jest w stanie przywrócić pamięć osoby, potraktowanej klątwą Obliviate. Zaklęcie zadziała, gdy będzie silniejsze od rzuconego uroku. A zaklęcie tym silniejsze im, bardziej doświadczony i uzdolniony czarodziej.
Cogimotaversis (wyłącznie dla S. Snape'a)
opis: Osoba, na którą został rzucony powyższy urok, nagle przestaje panować nad tym, w jaki sposób się porusza.
Conuctio (magomedycy)
Opis: powiadamia lekarza, gdy stan pacjenta się pogarsza
Chłoszczyść Opis: czyści oraz porządkuje.
Colloportus Opis: zamyka wszelkie rzeczy, głównie zamki itp.. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Sezam Materio i słabsze Alohomora.
Confundus Opis: zmienia działanie mugolskich i magicznych przedmiotów lub dezorientuje osoby. Innym zaklęciem dezorientującym jest Mimblewimble.
Confringo Opis: powoduje eksplozję danego obiektu.
Conjunctivitis Opis: oślepia ofiarę. Działa równie silnie na zwierzęta gruboskórne (smoki, trolle, olbrzymy), jak Drętwota na ludzi.
Defodio Opis: zaklęcie które odłupuje np. kawałki ścian, chodnika
Depulso Opis: odpycha przedmioty od siebie. Zaklęciem odwrotnym jest "accio"
DeprimoOpis: powoduje dziurę w ścianie
Descendo Opis: Otwiera ukryte przejścia.
Diffindo Opis: Rozcina takie materiały jak paski itp.
Drętwota Opis: oszałamia i powoduje silną drętwotę ciała, a czasami nawet utratę przytomności.
Duro Opis: przemienia w kamień, nie tyczy się istot żywych!
Densaugeo Opis: sprawia, że przednie zęby ofiary rosną z ogromną szybkością i stają się nienaturalnie wielkie.
Engorgio Opis: powiększa małe obiekty. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Reducio.
Engorgio SkullusOpis: powiększa się dwukrotnie głowa
Episkey Opis: niweluje uszkodzenia ciała.
Erecto Opis: Zaklęcie prostujące, stawiające.
Zaklęcie Patronusa - Expecto Patronum Opis: Zaklęcie obronne, używane do wyczarowania Patronusa – tarczy, która jest zmaterializowaną postacią pozytywnej energii, o kształcie charakterystycznym dla każdego czarodzieja; stosowany m.in. do obrony przed dementorami i śmierciotulami. Wyczarowany patronus może także służyć jako "kurier", gdy chcemy przekazać komuś ważną wiadomość.
Expelliarmus Opis: rozbraja (odrzuca) przeciwnika lub jego różdżkę. Zaklęciu towarzyszy szmaragdowy błysk oraz świst.
Expulso Opis: powoduje odpychanie o działaniu odśrodkowym (gdy trafi pomiędzy grupę osób, wszystkie zostają odrzucone) bazujące na zasadzie działania bomby miotającej, z tym że nie powoduje większych obrażeń. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Expelliarmus.
Fera Verto Opis: zamienia zwierzę w puchar na wodę.
Ferula Opis: opatruje uszkodzenia ciała (bandażujące złamania, itp.).
Finite Incantatem Opis: kończy działanie niektórych zaklęć (np.Tarantallegra i Petrificus Totalus).
FurnunculusOpis: powoduje pojawienie się na twarzy brzydkich krost
GaunicisOpis: Metalowe i ciężkie kajdanki pojawiają się na rękach ofiary. Można je usunąć za pomocą Diffindo bądź Alohomora
Geminio Opis: powiela małe obiekty (tworzy duplikat obiektu, na który zostało rzucone).
Graviditate (magomedycy)
Opis: sprawdza stan płodu i wibracją różdżki określa w jakim jest stanie.
Homenum Revelio Opis: ujawnia ludzką obecność w docelowym obszarze.
IncendioOpis: Na wskazanym obszarze pojawia się ogień.
Immobilus Opis: unieruchamia ofiarę spowalniając ją.
Impervius Opis: nadaje celowi właściwości odpychające (nie można tego dotknąć).
Incarcerous Opis: powoduje pojawienie się pęt krępujących ofiarę.
Jęzlep (wyłącznie dla S. Snape'a)
Opis: powoduje przyklejenie się języka do podniebienia, co uniemożliwia mówienie, itp.
Zaklęcie Kameleona - Kameleus Opis: kamufluje (upodabnia do otoczenia) przedmiot lub żywą istotę.
Lacarnum Inflamare Opis: umożliwia wystrzelenie z różdżki ognia w postaci małych kul, niegroźne. Z wielkim szczęściem uda Ci się rozpalić ognisko.
Legilimens Opis: umożliwia legilimencję, czyli "czytanie w myślach".
Levicorpus (wyłącznie dla S. Snape'a)
Opis: sprawia, że niewidzialna siła unosi przeciwnika za kostkę u nogi trzymając go głową w dół. Przeciwzaklęciem jest Liberacorpus, a innym zaklęciem lewitującym jest Wingardium Leviosa.
Liberacorpus (wyłącznie dla S. Snape'a)
Opis: jest zaklęciem przeciwdziałającym Levicorpus (uwalnia uniesioną ofiarę).
Locomotor Opis: służy do przenoszenia różnych obiektów (nazwę obiektu wymawia się po formule Locomotor). Modyfikacją tego zaklęcia jest Locomotor Mortis (z łaciny mortis – śmierć, stanowi przeciwurok zaklęcia pierwotnego: uniemożliwia ruch, czyli chodzenie, itp. Przeciwzaklęciem jest Mobiliarbus.
Lumos Opis: powoduje wydobywanie się światła z końca różdżki.
Mobiliarbus Opis: służy do poruszania mniejszych przedmiotów. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Locomotor.
Mobilicorpus Opis: przemieszcza osoby (sprawia że lewitują).
Morsmordre Opis: wyczarowuje na niebie Mroczny Znak – świetlistą, zieloną czaszkę, z ust której wychodzi wijący się wąż, a cały symbol jest znakiem Lorda Voldemorta i jego popleczników, głównie Śmierciożerców.
Muffliato Opis: sprawia, że osoba na którą zostało rzucone słyszy nieokreślone brzęczenie, przez co nie może podsłuchać rozmowy rzucającego (jedno z zaklęć wymyślonych przez Księcia Półkrwi). Zaklęciami o podobnym działaniu są Quietus i Silencio.
Nox Opis: odwołuje niektóre zaklęcia np. Lumos — gasi światło na końcu różdżki.
Nox Maxima Opis: powoduje całkowitą ciemność
Obscuro Opis: sprawia, że na oczach przeciwnika pojawia się czarna opaska, przez którą nic nie widać i nie można jej zdjąć.
Obliviate Opis: używane do usuwania wspomnień i modyfikacji pamięci.
Oppugno Opis: Zmusza wyczarowane ptaki do ataku na inną osobę.
Petrificus Totalus Opis: powoduje, że całe ciało przeciwnika sztywnieje
Piertotum Locomotor Opis: ożywia rzeźby i posągi
Portus Opis: zamienia dany obiekt w świstoklik.
Priori Incantatem Opis: wywołuje retrospekcję zaklęć danej różdżki, do rzucenia których posłużyła.
Protego Opis: na krótko tworzy magiczną barierę (tarczę), która chroni rzucającego czar zarówno przed zaklęciami jak i przed innymi przedmiotami. Działa na zwykłe uroki, ale nie na Zaklęcia Niewybaczalne. Modyfikacjami tego zaklęcia są Protego Totalum oraz Protego Horriblisus.
Protego Horribilis Opis: Prawdopodobnie najsilniejsze zaklęcie ochronne. Użyte po raz pierwszy: w tomie Harry Potter i Insygnia Śmierci przez Profesora Flitwicka, przed bitwą o Hogwart, w celu ochrony Zamku.
Protego Totalum Opis: sprawia, że dany obszar jest trudny do wykrycia. Inne zaklęcia chroniące to Cave Inimicum, Salvio Hexia i Repello Mugoletum.
Purum Sanguinem (magomedycy)
Opis: przenosi zatrucia krwi z osoby zatrutej na osobę rzucającą to zaklęcie. Rzadko używane, ponieważ wymaga bardzo dużego poświęcenia ze strony czarodzieja, który stosuje to zaklęcie.
Zaklęcie Proteusza (zaklęcie niewerbalne)
Opis: powoduje zależne zmiany; przedmioty, na które zostanie rzucone są od siebie zależne, zmiany zachodzące w jednym powodują te same zmiany w pozostałych. Znajomość poprawnego użycie jest wymagana na poziomie owutemów.
Quietus Opis: osłabia siłę głosu. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus, a podobne zaklęcia to Silencio i Muffilato.
Reducto Opis: niszczy nawet duże obiekty mieląc je na proch.
Rennervate Opis: Uzdrawia i regeneruje. Wybudza z czaru drętwota. Wcześniej zaklęciem tym było enervate, lecz później autorka przyznała że popełniła błąd, gdyż enervate znaczy osłabiać.
Relashio Opis: Jest to zaklęcie uwalniające(niszczy nawet bardzo twarde obiekty wystrzeliwując strumień ognia).
Reparo Opis: naprawia zepsute lub zniszczone przedmioty. Modyfikacją jest Oculus Reparo (naprawia okulary).
Repello Mugoletum Opis: sprawia, że mugole nie widzą danego obiektu. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Hexia, Cave Inimicum i Protego Totalum.
Rictusempra Opis: jedno z zaklęć najczęściej używanych na przeciwniku w trakcie walki. Promień uderza ze średnią siłą i zwykle odpycha przeciwnika. Z teoretycznego punktu widzenia zaklęcie to rozśmiesza, niewidzialna siła łaskocze przeciwnika (gdy rzuci się je na siebie, wprawia się w dobry nastrój).
Riddiculus Opis: zamienia bogina w to coś zabawnego, o czym pomyśli rzucający czar.
Salvio Hexia Opis: ochrania miejsce, w którym ktoś przebywa. Inne zaklęcia chroniące to Repello Mugolteum, Cave Inimicum i Protego Totalum.
Sectumsempra (wyłącznie dla S. Snape'a)
Opis: powoduje rozległe i głębokie rany na ciele, jest zaklęciem czarnomagicznym.
Serpensortia Opis: wyczarowuje węża, który atakuje przeciwnika.
Sezam MaterioOpis: zaklęcie otwierające, usuwające blokady, podobne do Alohomora i Waddiwasi, tyle że nie otwiera np. zamka, tylko go całkowicie niszczy.
Silencio Opis: w przeciwieństwie do podobnych zaklęć – Quietus czy Muffilato – wycisza całkowicie. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus.
Sonorus Opis: zwiększa siłę głosu. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Quietus, Muffilato i Silencio.
Satius Opis: rozpala ogromny, trudny do powstrzymania, potężny, dziki ogień, który formuje się w różne bestie i trawi niemal wszystko na swojej drodze, będąc nawet zdolnym do niszczenia horkruksów. Rozwinięcie (satius maxima) powoduje wielki deszcz ognistych kul.
Tarantallegra Opis: Służy do zmuszania przeciwnika do niekontrolowanych pląsów nóg. Czar Talantallegra cofa zaklęcie Finite.
Tergeo Opis: usuwa różne substancje np. kurz, krew. Podobne zaklęcie to Chłoszczyść.
Upiorogacek Opis: straszy i wywołuje lęk.
Vulnera Sanentur Opis: zaklęcie leczące głębokie rany.
WaddiwasiOpis: odblokowuje zatkane otwory. Podobne zaklęcie to Sezam Materio.
Wingardium Leviosa Opis: unosi wskazany mały obiekt.
Wskaż mi [Zaklęcie Czterech Stron Świata]opis: różdżka obraca się w kierunku północy
Zaklęcia Niewybaczalne
Avada Kedavra Opis: najgroźniejsze z Zaklęć Niewybaczalnych (ang. The Unforgivable Curses), nieodwracalne, za jego sprawą uśmiercić można żywą istotę i nie ma na nie przeciwzaklęcia. Zaklęciu towarzyszy zielony błysk i świst. Od klątwy tej zginęła większość ofiar Voldemorta i śmierciożerców. Jedyną osobą, której udało się je przeżyć, był Harry Potter. Użycie go przeciw istocie ludzkiej karane było dożywotnim pobytem w Azkabanie. Do jego rzucenia trzeba mocy większej od mocy niepełnoletniego ucznia.
Cruciatus - CrucioOpis: jedno z Zaklęć Niewybaczalnych. Cruciatus jest zaklęciem służącym do zadawania bólu. Ofiara zaklęcia przeżywa niewyobrażalne męki, jednak nie umierała – zaklęcie trwało tak długo, aż czarodziej rzucający je zdjął klątwy. Ofiara zaklęcia myślała jedynie o tym, by umrzeć i już więcej nie cierpieć. Zaklęciem tym torturowano znanych aurorów Franka Longbottoma oraz jego żonę (rodziców Neville'a Longbottoma), co doprowadziło ich do utraty zmysłów.
Imperius - ImperioOpis: Zaklęcie niewybaczalne służące do przejmowania kontroli nad innym stworzeniem. Ofiara klątwy przestaje samodzielnie myśleć, pozostając posłuszna rozkazom czarodzieja, który rzucał klątwę. W czasach rządów Voldemorta zaklęcie to sprawiało wiele trudności Ministerstwu Magii i pojedynczym czarodziejom, ponieważ trudno było odróżnić, kto działał pod wpływem zaklęcia, a kto z własnej woli. Po upadku Voldemorta większość jego popleczników tłumaczyła się, iż działali właśnie pod wpływem klątwy Imperius.
Źródło: wikipedia.pl